duminică, 7 octombrie 2018

Scoli de fabricat genii

Avand aplicatie mai mult pentru bani decat pentru spirit, oamenii intreprinzatori se gandesc zi de zi cum sa faca bani din orice le iese in cale. Pentru ei, pana si copiii au devenit… o afacere, mergand pe ideea: “Copilul meu este cel mai frumos si cel mai destept din lume!”. Acesta este si cazul unui american. Asa ca, iata ce s-a gandit el: ia sa infiintez nuste scoli de fabricat…genii!
La New York si in California au luat fiinta Institute de Genii Muzicale, cu 60 de filiale in diferite orase americane. Aceste institute au drept scop influentarea pozitiva a inteligentei prin colaborarea cu parintii, mergandu-se pe deviza: “Invatam sa scriem si sa citim din momentul venirii pe lume!”. Contra unor taxe, parintii copiilor sunt sfatuiti sa adopte metode, prin care pruncii lor sa invete pana la varata de doi ani – sa cante la vioara, sa vorbeasca una sau doua limbi straine, sa calculeze logaritmi si sa inoate. Potrivit cartii “Nascuti sub o stea norocoasa”, aflam ca nu numai copiii bogatilor beneficiaza de aceste metode de stimulare a inteligentei ci si cei saraci – acestora oferindu-se, la preturi rezonabile, jocuri care stimuleaza inteligenta, inca de la varsta de un an. 
In centrele de cercetari pentru copii ale catorva universitati americane s-a ajuns la rezultate senzationale: un sugar de 10 luni este extraordinar de inteligent, fiind nevoie doar de dezvoltarea si constientizarea inteligentei sale native; adica el este un geniu, dar unul care nu este constient de capacitatile sale si, prin urmare, nu stie cum sa le foloseasca. 
Cel care a revolutionat acest domeniu este medicul Barry Brazelton, seful catedrei de medicina de la Universitatea Harvard, care este autorul a numeroase carti despre educatia copilului. Testul medicului Brazelton pentru capacitatile intelectuale ale copilului mic: in primul rand, se urmareste comportamentul in timpul somnului, apoi i se proiecteaza un fascicol de lumina in ochi, este supus influentei unor serii de zgomote, i se inteapa talpile. Raspunsurile copilului la stimuli arata ca acesta adduce la cunostinta parintilor ca asteapta reactiile corespunzatoare ale lor; adica adultii trebuie sa se straduiasca sa inteleaga dorintele micutului si sa caute sa satisfaca increderea care li s-a acordat.  
Teoria medicului Brazelton a produs stupoare si a aratat ca, de fapt, nu parintii ii formeaza pe copii, ci micutii sunt “indrumatorii spirituali ai adultilor”.
Conditia esentiala a fericirii: copiii sa fie supermeni. Multi cercetatori se intreaba daca este necesar si moral ca micutii sa fie supusi de timpuriu unei educatii multilaterale si asa se creeze foarte multe genii. Pedagogii vin si ei cu argumentul ca mintea copilului nu trebuie suprasolicitata inainte de varsta de 4 ani, intrucat oricum vor studia la scoala. Altii recomanda doar o atenta observare a copilului si aprecierea tuturor calitatilor, fara a se forta exercitarea acestora la un nivel prea intensive.
Psihologii sunt adeptii teoriei lui Piaget, potrivit careia dezvoltarea inteligentei unui copil obisnuit trece prin mai multe etape, care nu trebuie omise sau accelerate. Polemicile nu-i afecteaza insa pe intreprinzatorii care scot banul si din piatra seaca, asa ca ei au infiintat gradinite si institute pentru fabricarea de genii, care au ca obiectiv educarea copiilor intre cateva luni si cinci ani, printre discipline fiind matematica, limbile straine, muzica, etc. Acesti afaceristi inventivi se bazeaza pe ipoteza ca “creierul uman nu ramane niciodata atat de receptiv ca in primii ani de viata”.
Creierul unui copil incepe doar ca un amestec de neuroni .Orice este introdus in el de cele cinci simturi incepe sa realizeze programe.Programele din mintea subconstienta evolueaza progresiv. De exemplu, inveti sa te rostogolesti ;apoi inveti sa te tarasti,sa mergi, sa alergi, sa ridici un pahar cu lapte si sa-l bei fara sa-l versi,etc. Fiecare din aceste activitati este in ea insasi un program de calculator. Chiar si a sta drept in picioare necesita un program complex.Aspectul important al stabilirii acestor programe este ca exista o ,,fereastra a timpului''. Dupa ce fereastra se inchide sunt stabilte limite de programe care sunt dificil de depasit.Expertii spun ca aproape jumatate din celulele creierului unui bebelus mor in jurul varstei de cinci ani deoarece nu sunt folosite. Exista cateva ferestre de baza ale timpului legate de dezvoltare,ca de exemplu; matematica si logica, vederea, vocabularul, limbajul, abilitatile sociale, si capacitatile motrice.Toate aceste ferestre au un timp prestabilit pentru invatarea unei abilitati din cele enumerate. Daca nu a fost fructificata acra fereastra,aceste abilitati nu mai pot fi duse la rangul de excelenta,practic noi vom fi mediocri. 
Spre exemplu fereastra pentru matematica si logica este deschisa de la nastere la patru ani.Chiar si invatarea unui simplu concept precum,,unu'' fata de ,,mai multi'' ajuta la largirea acestui program invizibil de programare. Ultima fereastra se inchide la zece ani.Iar cea mai importanta fereastra care se mai numeste si ''paternul de alapatare'' incepe de la nastere si pana la varsta de doi ani.Odata cu alaptarea creierul copilului este foarte deschis in a primi diverse informatii.Creierul copilului este deschis,relaxat,copilul pe fondul alaptarii se simte protejat , inteles si acum el este foarte deschis in a explora pe fondul acestei sigurante.Ii puteti invata sa puna mana pe diverse litere magnetice puse pe frigider sau sa vi le aduca.Veti constata ca la o varsta atat de frageda o va face cu reala usurinta.
In esenta de aceste ferestre se fosesc acesti cercetatori care au deslusit ''limbajul programarii'' umane. Initiatii cred ca stiau demult aceste aspecte,astfel ca noi doar am redescoperit ce se stia demult dar in cercuri foarte restranse.Cert este ca deja pe la varsta de 7 ani,un copil caruia i s-au fructificat aceste ferestre este deja un fel supraom. Or sa apara si voci care or sa spuna ca acesti copii nu au avut parte de copilarie.Total gresit. Lucrurile stau tocmai invers. Copiii care se chinuie dupa aceea pe diverse sfere ale cognitie, inteligentei nu prea au copilarie, fiindca ei vor fi supusi unui stres major in ceea ce priveste dezvoltarea intelectuala si uneori chiar motrice.
In aceste perioade de crize economice si sociale, tot mai multi sunt de parere ca “numai cei puternici si mai bine pregatiti vor putea face fata concurentei acerbe a vremurilor viitoare”, iar presedintii unor state cred ca “modul cel mai eficient de utilizare a resurselor tarilor lor este acela de a-si concentra toate fortele pentru pregatirea indivizilor celor mai talentati, inlaturand ideea de a asigura sanse egale tuturor”.
Institutul din Philadelphia, poreclit si “Ferma Superbaby”, condus de Glenn Doman, se bucura de un renume international. Doman crede ca fiecare copil trebuie programat sa devina un geniu, iar detractorilor sai care ii reproseaza ca vrea sa creeze “o crescatorie de oameni de elita”, el le raspunde: “Da. Noi crestem indivizi de elita. Dar stiti cati copii ar trebui sa intre in aceasta categorie? Un milliard, acesta este numarul aproximativ al copiilor din lume la ora actuala”. Ideea infiintarii acestui institut a avut-o Doman in urma cu vreo 50 de ani, cand trata copii cu leziuni cerebrale si a observat ca creierul infantil are capacitati miraculoase de regenerare, adica partile sanatoase ale creierului preiau cu o viteza uimitoare sarcinile celor atinse de disfunctie.
“Copiii Renasterii”, cum sunt numiti elevii institutului, la varsta de trei ani citesc, efectueaza operatii aritmetice cu numere alcatuite din doua cifre, in afara limbii materne vorbesc si o limba straina si au performante sportive excelente. Doman a inventat si un principiu, numit “hothousing”, care spune ca nu numai muschii diferitelor parti ale corpului pot fi dezvoltati prin antrenament ci si capacitatile intelectuale, caci lipsa rationamentului logic si a capacitatii de asimilare poate sa duca la performante slabe la invatatura.
Cercetarile i-au aratat lui Doman ca, creierul isi mareste cel mai mult capacitatea intre primul si cel de-al saselea an de viata, dupa varsta de sase ani scazand capacitatea de a invata prin joc, acumularea de cunostinte transformandu-se intr-o activitate intelectuala. “Pentru un adult, invatarea unei limbi straine este o sarcina dificila, in timp ce pentru un nou-nascut si limba materna este una straina. De asemenea, este uluitor faptul ca el reuseste s-o invete la varsta cea mai frageda si,practic, fara efort…”- este de parere acest creator de genii.
Consultant Hipnotist si parapsiholog si instructor Yoga-Tudor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu